۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۲۳۷۴۲
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

انگلیس مروج بدعت و خرافه|عقلانیت و استدلال سلاح تشیع است

انگلیس مروج بدعت و خرافه|عقلانیت و استدلال سلاح تشیع است
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: با نفوذ فکری و استفاده از عقلانیت باید با نفوذ دشمن مقابله کرد؛ انگلیس بنیانگذار بهاییت در ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد شهدای اصفهان، با اشاره به آیاتی از سوره شعراء گفت: دو گروه از مسلمانانی که شیعه نیستند در علم کلام  وجود دارند که مشهور هستند به مشائین و اشراقیین و گاهی برخی از علمای شیعه نیز نزدیک به اینها از نظر برخی عقاید بودند.

وی ادامه داد: این دو گروه در مسأله خداشناسی در مقابل هم هستند و با هم بحث و جدل دارند، هرکدام از این گروه‌ها روش گروه مقابل را هم رد می‌کنند، مشائین معتقد هستند اثبات خداوند با دلیل عقلی است و نه از تزکیه باطن و تجلی نور خدا به شخص برای اثبات خداوند، به همین دلیل تعلیم و تعلم را برای خداشناسی پیشنهاد می‌دهند و از طریق دلایل عقلی به دنبال اثبات خداوند هستند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه اشراقیین معتقد هستند که نور خدا برای خدا شناسی باید به دل شخص ورود کند، اظهار کرد: اشراقیین می‌گویند اگر کسی بندگی خدا کند و تزکیه کند، نور خدا در دل او می‌تابد و نیازی به استدلال نیست و آن شخص خداوند را درک خواهد کرد، اشراقیین راه استدلال را قبول ندارند.

انسان منصف تابع استدلال است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: ما اما هر دو گروه را قبول نداریم، بلکه صحیح این است که ما نیاز به هر دو حالت داریم، باید امتیاز هر دو را بگیریم و نقص این دو را برطرف کنیم، استفاده کردن از این دو راه به همراه یک مکمل می‌تواند بسیار سازنده باشد.

وی با اشاره به پذیرش دلیل عقلی از سوی افراد منصف و حق طلب، تصریح کرد: افراد خارجی متعددی پیش من آمده و دلایل عقلی ما را شنیده‌اند و حتی شیعه شده‌اند، ویژگی دلیل عقلی این است که شخص وقتی با آن مواجه می‌شود آن را می‌پذیرد، بعضی افراد نیز در مواجه شدن با شعائر دینی نظیر پیاده روی اربعین به خداشناسی و پذیرش حق روی می‌آورند.

ترویج بدعت و خرافه توطئه انگلیسی‌ها است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دین اسلام و مکتب تشیع یک دین عقلی و استدلالی است، عنوان کرد: ائمه معصومین(ع) با استدلال ما را با دین آشنا کردند، هیچ کجا اجباری برای پذیرش دین نبوده است، اینکه گفته می‌شود دین اسلام با شمشیر امام علی(ع) ترویج یافته است توطئه انگلیسی‌ها است، انگلیسی ها با توطئه و دسیسه و جنگ افروزی خودشان و زبان‌شان را به دنیا تحمیل کردند و در افکار مردم دروغ و خرافه ترویج دادند.

آیت الله مهدوی به تجزیه کشور پیش از انقلاب اسلامی و ایجاد گروه‌ها و فرقه‌های ضاله نظیر بهاییت توسط انگلیس اشاره کرد و گفت: نزدیک به 200 سال است که کشور ما توسط انگلیسی‌ها مبتلا به بهاییان شده و علی محمد باب که بنیانگذار این فرقه است با شراب و زنا جذب این توطئه انگلیسی‌ها شده است.

وی شمشیر امام علی(ع) را عامل دفاع از اسلام دانست و تصریح کرد: امام دفاع از اسلام می‌کردند نه اینکه به زور کسی را وادار به مسلمان شدن کنند، نفوذی که از سوی دشمن امروز وجود دارد نفوذ فکری است و این یکی از مشکلات کنونی کشور ما هم هست، ما نیز از طریق فکری با دشمنان مقابله می‌کنیم و به همین دلیل از استدلال در مسائل دینی بهره می‌بریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: ما با استدلال و دلایل عقلی به کشورها و جوامع نفوذ می‌کنیم، علت محبوبیت رهبر معظم انقلاب در جوامع مختلف نیز همین عقلانیت و استدلال ایشان است، ایشان فرمودند ما فتوا بر حرمت بمب هسته‌ای داده‌ایم و بمبی که ما داریم عقلانیت و تفکر و استدلال است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات